Prinsjesdag 2018: wat verandert er op de werkvloer?

Ook dit jaar zijn er op Prinsjesdag plannen voor nieuwe wet- en regelgeving gepresenteerd die gevolgen hebben voor werkgevers en hun medewerkers. Definitief zijn de plannen nog niet. Toch zetten we de belangrijkste voorgenomen wijzigingen vast voor je op een rij.

Er gaan – waarschijnlijk – wat zaken veranderen op het gebied van vaste contracten, het partnerverlof en de fiscale bijtelling van de fiets van de zaak. Dit zijn de belangrijkste wijzigingen.
 
Vast contract wordt aantrekkelijker
Werkgevers nog meer stimuleren om medewerkers een vast contract aan te bieden. Dat is het doel van de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB). Deze maakt het aanbieden van een vast contract aantrekkelijker en makkelijker, bijvoorbeeld door risico’s bij een vast dienstverband te verminderen.
Een aantal onderdelen uit de WAB:

  • Verruiming van de proeftijd.
  • Invoering van een extra ontslaggrond bij een ontslagprocedure voor de rechter.
  • Verruiming van de ketenregeling van twee naar drie jaar.
  • Verlaging van premies.
  • Gelijke beloning voor payrollmedewerkers en medewerkers in vaste dienst in een vergelijkbare functie.

Het wetsvoorstel gaat, als alles volgens plan verloopt, in het najaar van 2018 naar de Tweede Kamer.
 
Uitbreiding partnerverlof
Vanaf 1 januari 2019 krijgen partners in plaats van twee dagen, één week doorbetaald geboorteverlof als hun partner is bevallen. Ook mogen partners vanaf 1 juli 2020 het eerste halfjaar vijf weken onbetaald vrij nemen met recht op een UWV-uitkering van zeventig procent van hun loon. Deze Wet invoering extra geboorteverlof moet wel nog worden goedgekeurd door de Tweede Kamer.
 
Fiscale bijtelling fiets van de zaak eenvoudiger
Veel werkgevers weten op dit moment niet goed hoe ze moeten omgaan met de fiscale bijtelling voor fietsen van de zaak. Er bestaat geen aparte regeling voor. Vanaf 2020 is die er wel: net als bij de auto van de zaak is er dan een bijtellingsregeling. Er moet dan zeven procent van de waarde van de fiets bij het loon worden opgeteld. Doel is een fiets van de zaak net zo aantrekkelijk te maken als een leaseauto. Een medewerker kan daarom in 2019 op een e-bike van tweeduizend euro rijden voor nog geen honderd euro per jaar.
 
Meer weten?
Wil je meer weten over de nieuwe regels en plannen, en de gevolgen daarvan voor jouw organisatie? Neem gerust contact met ons op .