Minder gedoe op de werkvloer?
Zo pak je dat aan

Een organisatie die niet alleen goed maar ook lekker loopt, en waar iedereen elke dag met plezier zijn werk doet. Klinkt goed toch? Maar heb je daar als werkgever invloed op? Bij PDCU zeggen we volmondig ja! Werken aan je onderneming loont namelijk altijd. Het resulteert in minder stress en gedoe. En daarmee verhoog je het werkplezier en verbeter je de productiviteit en prestaties.

Herkenbaar?

Misschien herken je het wel. Soms loopt de communicatie stroef of zijn er frustraties. Medewerkers zijn niet op de hoogte van afspraken en lijken niet gemotiveerd. Of de nieuwe ideeën en methoden die jij zo enthousiast en fanatiek opstart, missen opvolging en lopen uit op niets.

Bij PDCU merken we soms dat ondernemers denken dat een organisatie zonder gedoe bijna onmogelijk is. Of dat ze dit niet in de hand hebben. Maar het tegenovergestelde is waar: je hebt er juist zelf invloed op! Onze P&O-adviseurs kunnen je daarbij helpen. Hoe? Door samen met jou een probleem of vraagstuk bij de kern aan te pakken. En vooral: stap voor stap.

Praktisch stappenplan voor een beter personeelsbeleid

PDCU heeft een praktisch stappenplan voor ondernemers die willen werken aan een beter personeelsbeleid. Samen bepalen we welke stappen voor jouw organisatie nodig zijn.

  • Persoonlijk gesprek met jou als werkgever/ondernemer. Waar loop je tegenaan?
  • Persoonlijke gesprekken met medewerkers om het probleem in beeld te krijgen. Bovendien is het belangrijk dat mensen ons leren kennen, zo creëren we draagvlak.
  • Opleiding of training voor de werkgever/ondernemer, bijvoorbeeld onze training leiderschap . Ook als je denkt ‘Maar ik ben toch niet het probleem’, zul je zien dat je na het volgen hiervan zaken sneller signaleert en oplost.
  • Vastleggen van je missie en visie.
  • Vastleggen van je doelstellingen. Waar wil je over twee jaar staan? Hoe werken we hiernaartoe?
  • Functiebeschrijvingen opstellen. Zo creëren we voor jou én de medewerkers inzicht in wie wat doet en wat daarvoor nodig is.
  • Communicatie bevorderen en borgen. We zetten een gesprekkencyclus op voor onder meer functioneringsgesprekken en vergadermomenten.
  • Vastleggen van de afspraken rondom ziekteverzuim.
  • Realisatie van een helder beloningsgebouw. Hiermee kun je verwachtingen naar je medewerkers uitspreken en helder antwoord geven op de vraag naar salarisverhoging.
  • Ontwikkeling van een personeelsgids waarin alle afspraken zijn vastgelegd.
  • Last but not least: we helpen je deze stappen in de praktijk te brengen. Samen zorgen we ervoor dat het niet alleen papierwerk is, maar dat het ook echt gaat werken! We maken kwartaal- of weekafspraken met zichtbare resultaten.

 

Succesverhaal uit de praktijk

Bij PDCU weten we uit ervaring dat deze werkwijze haar vruchten afwerpt. Een voorbeeld is de ondernemer die vroeg of wij ook klantvriendelijkheidstrainingen gaven; hij vond zijn medewerkers niet klantvriendelijk. Onze adviseurs ontdekten echter al snel dat er op de achtergrond andere zaken speelden. Zoals onduidelijkheid en ontevredenheid. We pakten de problemen bij de kern aan en focusten op ontwikkeling. Er zijn nu duidelijke afspraken over taakomschrijvingen en verwachtingen, en functionerings- en voortgangsgesprekken. Elk kwartaal stelt het team gezamenlijk doelstellingen op waarvoor medewerkers zich nu persoonlijk verantwoordelijk voelen. Het managementteam draagt dezelfde visie en werkwijze uit. De organisatie groeit en de resultaten en klanttevredenheid zijn aantoonbaar verbeterd. En die klantvriendelijkheidstraining? Die is er nooit gekomen. Dat was niet meer nodig.

Wil je ook weten wat de status van je personeelsbeleid is? Voel je frustratie in de organisatie of heb je zelf last van een gevoel van onmacht? Bel gerust voor een vrijblijvend gesprek.